visst känns det fint att vara vid liv en dag till.

Dag 22 – Det här upprör mig.

Ojdå, det här inlägget har jag undvikit då jag hade kunnat skriva en hel bok om ämnet.
Det finns nämligen så många saker här i världen som gör mig fruktanvärt frustrerad.
Men ta det lugnt, jag ska bara nämna en sak.


  • Folk som har ett starkt behov av att trycka ner andra för att dom själva ska må bättre.
Ett exempel på detta är all skit som bloggaren
Mikaela har fått stå ut med. Hon är 15 år och nybliven mamma, och jag tänker inte ljuga, jag tycker att det är den optimala åldern att skaffa barn om man säger så. Det hade varit mer accepterat om hon var 5 år äldre och hade en utbildning och fast inkomst. Jag hade ju personligen inte själv skaffat barn i den åldern.

Men i vilket fall som helst så tycker jag inte någon förtjänar all skit som hon får ta. Folk skriver att hon förtjänar att dö, att hon är en hora, att hon är en värdelös mamma och att hennes barn lider.
Herregud, hon gjorde ett misstag och blev gravid. Det är knappast så att hon har mördat någon?
Och hur i hela friden ska dom kunna veta om denna tjejen är en dålig mamma eller inte?
Hur man är som förälder har inget med åldern att göra.
Jag kan garantera att det finns mammor i alla ålder som mördar, misshandlar och förgriper sig på sina barn, så den ursäkten håller inte.

Och nej, hon har ingen inkomst. Men då hennes föräldrar har försörjningsplikt tills hon fyller 18 år och hon har möjligheten att fortfarande gå i skolan så finns det ingen anledning till varför hon inte kan vara en ung mamma och få en utbildning samtidigt.

Hon blev gravid igen kort efter födseln och denna gången fick hon missfall.
Att förlora ett barn måste vara fruktansvärt, och att sen få höra "det är likabra, du hade förstört barnets liv" måste göra det hela 1000 gånger värre. Har folk ingen skam i kroppen? Måste ni verkligen trycka ner andra för att ni själva ska få någon slags tillfällig kick och känna "fan vad jag är grym?"
Vi har yttrande frihet i detta landet och alla har rätt till sin egen åsikt. Men vissa saker kan man hålla för sig själv!

Som sagt, tonårsgraviditet är inget jag förespråkar, abslout inte. Men det finns värre saker man kan göra här i livet än att få ett barn när man är 15, och jag anser iaf inte att det är något man förtjänar dödshot för.
Tänk själv om ni själva hade hamnat i den situationen. Det är jättelätt att säga att man skulle göra abort på direkten om man inte själv är i samma sits.




När jag ändå är igång så kan jag ta ett annat exempel.

Vissa vet att jag har en vegetarisk period och har haft det sen den 30 augusti.
Jag vet inte om jag kommer fortsätta med detta resten av livet, vem vem om ett halvår kanske jag gärna trycker i mig en ryggbiff igen. Men för tillfället så funkar inte detta för mig då jag får otroligt dåligt samvete när jag äter kött och hade det ett tag innan jag beslutade mig för att sluta med det.

Jag har inga som helst problem med att andra runt omkring mig äter kött, jag kan tom tillaga kött åt andra sålänge jag själv slipper äta det.

Ändå så har jag fått så jävla mycket skit över detta faktum.
Att jag är tramsig, att jag kommer vara sjuk hela tiden, att jag får vitaminbrist, att jag gör det så mycket svårare för alla andra, att folk inte vill vara mina vänner längre, att jag är dum i huvudet osv osv. Dessa kommentarer har till störst del kommit från mina arbetskamrater.

Vissa anser att dom har rätt att säga så till mig då jag själv har valt att sluta äta kött.
Men helt ärligt, varför all denna jävla drama? Jag hade fått mindre reaktioner om jag sagt att jag käkar kattungar till frukost!

Jag fattar inte varför folk blir så upprörda?
Det är knappast så att det påverkar dom överhuvudtaget. Jag är fortfarande samma person som innan, min personlighet har inte förändrats. Så när folk säger att dom inte vill prata eller umgås med mig längre är det rätt ut sagt patetiskt!

Jag kan fortfarande gå på restaurang. Det finns alltid något slags vegetariskt alternativ på menyn, även på "köttrestauranger". Burgerking, McDonalds och Max har alla vegetariska burgare, och även om det inte skulle finnas något annat än morotsstavar att äta så är väl ändå det mitt problem?
Och om folk är så himla rädda att dom måste göra egen mat åt mig när det är fest så kan jag väl själv laga den för guds skull. Och ja, jag kan äta ägg, och diverse mjölkprodukter, det är veganer som inte äter det.

När det gäller vitaminbristen och att jag skulle bli dödssjuk hela tiden så är det också skumt.
Jag förnekar inte att det finns vegeterianer som blir så sjuka att de måste börja äta kött igen för att deras kropp inte klarar av det. Men om alla vegeterianer hade blivit sjuka så hade det nog inte funnits några överhuvudtaget.
Jag tar speciella vitaminer och äter massa quorn och soja produkter, så jag har varken vitamin eller proteinbrist.
Så nej, om jag blir förkyld eller får maginfluensa så är det inte för att jag inte äter kött längre.

Jag anser inte att jag är dum i huvudet för att jag slutat äta kött.. varför skulle jag vara det?
Och vad har folk för rätt att hacka ner på mig? Det är knappast så att jag skriker :"ÅÅÅÅHH, ÄTER DU DÖDA DJUR DIN VIDRIGA KÖTTÄTARE?!" Det skulle jag aldrig få för mig att göra, eftersom vad dom äter är deras ensak.
Fast ja, om någon hade sagt att dom käkade människor så hade jag nog backat ett steg tillbaka ;D

Men det finns bittra människor överallt som inte gör något annat att hacka på andra för att deras egna liv är så misserabla. Till er säger jag; jag tycker synd om er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback