visst känns det fint att vara vid liv en dag till.

igår var det påskafton.
den firades hemma hos sussie med trevligt sällskap, god mat och dricka.
på kvällen efter påskmiddag och efterrätt så hyrde vi film,
jag fick välja, tjoho, det blev
law abiding citizen.
snuskigt bra film, inte så förutsägbar som filmer är nuförtiden.

men den fick en att tänka..
eller den fick mig att tänka iaf, på rättssystemet i sverige, och speciellt hur ungdomar fälls.

ta den här snubben i bjästa som våldtog två tjejer, han fick tre månaders ungdomsvård.
3 månader! för något som satt sig permanent på två unga tjejer, något som dom kommer bära med sig resten av livet. kommer dom kunna lita på någon av det manliga könet igen? kommer dom kunna gå någonstans utan att ha tanken "kommer det hända igen?" i bakhuvudet?
och tre månaders ungdomsvård var tydligen ett lagom straff för det, för "han är ju så ung".
jaha? men tjejerna då? dom är också unga, borde inte dom få upprättelse?

eller den 16 åriga killen som ströp 15 åriga therese, och för att inte glömma den 16 åriga flickvännen som övertalade honom att göra det.
dom fick sluten ungdomsvård i ett år och åtta månader.
ja, jag antar att det är så mycket ett liv är värt i sverige..
dom fick inte ens fängelse, staten var rädda för att deras liv skulle förstöras pga deras unga ålder, dom ville ge dom en chans att komma tillbaka i samhället.
är det bara jag som tycker att man inte ska tänka på deras förmåga att komma tillbaka till samhället i detta fallet?
en flicka är död pga dom. för att en 16 årig kille beslutade sig för att strypa henne.
det kvittar att han bara är 16 år, en 16 åring vet om att en människa kan dö om man försöker strypa dom.
det är fan skandal att therese liv inte är mer värt för att gärningsmannen endast var 16.
dom vill få ut han i samhället.. men therese då?
hon kommer inte komma tillbaka? hon kommer inte sluta att bli saknad av familj och vänner.
han kommer få ha ett normalt liv medans hon aldrig kommer få ha ett igen.
hur kan det vara rättvist?

kan man döda någon, så kan man ta straffet också.

själv är jag starkt emot dödsstraff, men jag tycker att man ska få livstidsfängelse för mord, och då menar jag mer än 10 år.
livstid ska vara livstid, varför ska dom få ha ett liv utanför fängelset om dom mördat någon?
ibland önskar jag fan att rättssystemet var mer likt det i usa, med undantag från dödsstraffen då såklart.

för här i sverige så är det tydligen hemskare att ladda ner filmer än vad det är att mörda någon,
och det är värre att förskingra pengar från försäkringskassan än vad det är att våldta någon.

men varför skulle det inte vara så?
det är trots allt bara människors liv vi pratar om..





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback